De Duitse containervervoerder Hapag-Lloyd zei dat de nettowinst over negen maanden meer dan verdubbeld is dankzij hogere vrachttarieven. Het bedrijf hield ook vast aan zijn verwachtingen voor het hele jaar, ondanks een naar eigen zeggen matigere markt.

Verstoringen in de wereldwijde bevoorradingsketens, oorspronkelijk veroorzaakt door de coronapandemie, hebben geleid tot langere doorlooptijden voor schepen en containers, waardoor de tarieven zijn gestegen. Maar tegen het einde van het derde kwartaal is een verminderde vraag naar containervervoer te merken, zo zei Chief Executive Rolf Habben Jansen in een verklaring tegen Reuters.

"Dat blijkt bijvoorbeeld uit dalende spottarieven en stijgende inflatiegerelateerde eenheidskosten," zei hij.

Jansen merkte ook op dat het tekort aan beschikbare scheepscapaciteit enigszins is afgenomen, wat zou moeten bijdragen aan een normalisering van de wereldwijde bevoorradingsketens.

De nettowinst kwam voor de eerste negen maanden van 2022 uit op 13,8 miljard euro, tegen 5,6 miljard euro een jaar eerder. De nummer 5 containerrederij van de wereld zei dat het had geprofiteerd van gemiddelde vrachttarieven van $2.938 per TEU, een stijging van 62% ten opzichte van een jaar eerder. Maar een gemiddelde stijging met 67% van de brandstofprijzen heeft geleid tot hogere uitgaven, voegde het eraan toe.

Sterke balans moet ons op koers houden 

De vooruitzichten voor de containervaart en van de wereldwijde economische trends zijn verslechterd nu economieën over de hele wereld worstelen met sterk oplopende inflatie en kosten van levensonderhoud in de nasleep van de Russische invasie in Oekraïne.

"Onze sterke balans zal ons helpen om ook in moeilijk vaarwater op koers te blijven," zei Jansen, die tevens verklaarde dat het bedrijf zich zal blijven richten op investeringen in de infrastructuur van haventerminals.