ACM ziet forse stijging klachten over onbetrouwbare webshops
ACM ziet forse stijging klachten over onbetrouwbare webshops
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in 2024 al meer dan 20.000 meldingen ontvangen over problemen met online aankopen, een stijging ten opzichte van de 18.000 meldingen in heel 2023. De toezichthouder start daarom een nieuwe waarschuwingscampagne voor de aankomende feestdagen.
"De feestdagen komen eraan en de advertenties voor mooie cadeaus vliegen je om de oren. Een online aankoop is zo gedaan, zeker via online advertenties, bijvoorbeeld op social media. Helaas is niet iedere webshop betrouwbaar," waarschuwt Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM.
De klachten gaan vooral over te late of uitblijvende leveringen, onverwacht hoge retourkosten en het niet terugkrijgen van geld na annulering. Een groot deel van de problemen wordt veroorzaakt door dropshippers die producten rechtstreeks vanuit China leveren.
De nieuwe campagne richt zich specifiek op consumenten tussen 18 en 30 jaar via sociale media, streamingdiensten en podcasts. De ACM adviseert om altijd reviews op meerdere websites te checken en bij onbekende webshops bij voorkeur verzekerd te betalen, bijvoorbeeld met een creditcard.
De toezichthouder werkt in deze campagne samen met de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum, de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie.
01 november 2024 om 14:36 Laatst gewijzigd: 01 november 2024 om 14:361 minuut Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.