Het kabinet stelt 125 miljoen euro beschikbaar om de transitie naar waterstof voor ondernemers te stimuleren. Dankzij deze financiële injectie worden de komende jaren circa 40 nieuwe waterstoftankstations verwacht en de toename van enkele duizenden waterstofvoertuigen. De intentie is om waterstof als een concurrerend alternatief naast batterij-elektrische voertuigen op de markt te positioneren.

Staatssecretaris Heijnen benadrukte het potentieel van waterstof: "De belofte van waterstof is al jaren aanwezig, vooral voor ondernemers die langere afstanden willen afleggen met zwaardere voertuigen. Het ontbreken van tankstations en keuzevrijheid vormde echter een barrière. Het is tijd om die belofte in te lossen."

Vanaf maart 2024 kunnen ondernemers een beroep doen op de subsidieregeling, waarbij elk voorstel zowel een tankstation als voldoende vrachtwagens of bussen moet bevatten om het tankstation direct winstgevend te maken. Dit zal waarschijnlijk leiden tot samenwerkingsverbanden tussen transportbedrijven en tankstationexploitanten. De subsidie bedraagt 40% van de bouwkosten voor tankstations en 80% van het prijsverschil tussen waterstof- en dieselvoertuigen.

Deze vijfjarige regeling heeft als doel een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations te realiseren, in lijn met de Europese doelstellingen voor 2030. Op dit moment telt Nederland 17 waterstoftankstations, waarvan slechts vier voldoen aan de toekomstige Europese normen.

Hoewel waterstofvoertuigen momenteel nog in een vroeg stadium verkeren, is de verwachting dat fabrikanten in de komende jaren steeds meer op waterstof zullen inzetten. De regeling wordt nu voorgelegd voor internetconsultatie, waarna deze in maart 2024 officieel van start gaat.