In een tijd waarin steeds meer mensen kiezen voor duurzame producten, is het belangrijk dat consumenten goed geïnformeerd zijn over de milieu-impact van hun aankopen. Daarom heeft Klarna, een wereldwijde betaalprovider en winkelplatform, kunstmatige intelligentie ingezet om consumenten te helpen bij het meten van de duurzaamheid van bepaalde producten.

Met behulp van de Clarity AI-duurzaamheidsoplossing wordt er AI-gebaseerde duurzaamheidsinformatie getoond op elektronische artikelen. Na een aankoop wordt er informatie weergegeven in de vorm van merkbadges die laten zien of een bedrijf lagere broeikasgasemissies heeft dan vergelijkbare bedrijven, of dat ze meer energie uit hernieuwbare bronnen halen en of ze transparant zijn in hun rapportage over klimaat gerelateerde informatie. 

Uit recent onderzoek blijkt dat 62% van de ondervraagden vindt dat duurzaamheid belangrijk is bij het kopen van elektronica en meer dan twee derde denkt dat bedrijven actief moet strijden tegen klimaatverandering en gebruik moet maken van gerecyclede of duurzame materialen. Ook 24% zoekt actief naar bedrijven die ethisch en duurzaam zijn. 

Klarna neemt al langer maatregelen om haar duurzaamheidsinspanning te vergroten. Zo werd er in februari 2022 als eerste set shoppable Sustainable Collections gelanceerd in de Klarna-app om consument meer transparantie te geven over duurzame kleding. Ook werd er samengewerkt met Doconomy om gebruikers over 16 land wereldwijd (waaronder Nederland) te laten zien wat hun CO2 voetafdruk is bij transacties. 

Klarna streeft ernaar om haar emissies tegen 2030 met 50% te verminderen en maakt jaarlijkse financiële bijdragen aan hoogwaardige project rondom klimaatverandering zoals carbon removal, blue carbon initiatives, herbebossing en forest protection en hoogwaardige emissievermindering project. 

Met dit initiatief wil Klarna haar 150 miljoen shoppers helpen om beter geïnformeerde keuzes te maken als ze online shopppen waardoor ze ook daadwerkelijk stemmen met hun portemonnee voor een betere wereld.