De Zweedse betaaldienstverlener Klarna heeft een platform gelanceerd waarmee retailers influencers kunnen ontmoeten. Het is bedoeld om extra verkoopkanalen te openen voor deelnemende online verkopers.

Het "Klarna Creator Platform" is nu beschikbaar in 45 markten en is ontworpen om retailers in staat te stellen geschikte influencers te vinden en hun prestaties real time te volgen. De Zweedse betaaldienstverlener deed de aankondiging vandaag.

Het platform is echter niet alleen gericht op retailers; influencers kunnen er al hun samenwerkingen beheren via het "Klarna Creator Platform" en hebben inzage welke producten en merken het beste presteren om zo hun inkomsten te maximaliseren.

Klarna belooft deelnemende partners tal van hulpmiddelen om de business te stimuleren, zoals een instant messaging tool, een cadeaufunctie en een flexibel commissiemodel. Influencers kunnen via het platform rechtstreeks producten aanbevelen aan hun volgers op sociale media. Commissies worden maandelijks automatisch gefactureerd en betaald. Met realtime gegevens over verkeer, verkoop en gemiddelde bestelwaarden kunnen detailhandelaren hun winst maximaliseren. Makers en influencers kunnen het platform gebruiken om hun bereik te gelde te maken.

Het platform komt voort uit de overname van de start-up Apprl die Klarna deed in 2201. Apprl-oprichter Martin Landen is nu Hoofd Social Shopping bij Klarna. In de Verenigde Staten werd het "Klarna Creator Platform" vorige maand al gelanceerd. Klarna ziet het nieuwe platform als een uitbreiding van zijn eigen affiliatemarketing activiteiten. Het bedrijf maakte geen details bekend over voorwaarden en vergoedingen.