Het aandeel online omzet van de supermarkten in 2022 gedaald is ten opzichte van 2021. In 2021 ging 12,6% van alle supermarkt omzet via het online kanaal. In 2022 is dat 11,4%.

Dit blijkt uit een consumetenonderzoek dat door Deloitte is gedaan. 20% van de respondenten geeft aan dat ze weleens online boodschappen doen. Voor 48% was corona een van de redenen om online boodschappen te gaan doen en net als vorig jaar, het vaakst online boodschappen doen bij Albert Heijn. 

Volgens het onderzoek houden consumenten ook steeds vaker rekening met duurzaamheidsfactoren bij het kiezen van producten in fysieke of online supermarkten. Men maakt zich bijvoorbeeld grote zorgen over de mate waarin een product gunstig is voor de eigen gezondheid, maar ook over het lijden van dieren, het gebruik van bestrijdingsmiddelen, de mate van uitbuiting van mensen en de hoeveelheid afval en verspilling.

In totaal hebben 2.326 respondenten van 18 jaar en ouder die regelmatig een supermarkt bezoeken, aan het onderzoek deelgenomen.