DHL introduceert in Duitsland een innovatief automaten-netwerk genaamd OneStopBox, waarmee het bedrijf pakketkluizen zonder DHL-uitstraling zal aanbieden aan andere logistieke dienstverleners en retailers. "Dit jaar willen we 100 automaten uitrollen, volgend jaar 2000 en in de jaren daarna telkens enkele duizenden," aldus Lukas Beckedorff, CEO van OneStopBox.

De OneStopBox-automaten zullen dus ook voor concurrerende pakketdiensten en voor retailers beschikbaar zijn. OneStopBox richt zich in beginsel op grotere steden, waar de vraag naar dergelijke faciliteiten hoog is, zoals in München.

De bestaande DHL pakketkluizen zijn exclusief voor DHL-pakketten, maar biedt OneStopBox een inclusieve oplossing. Naast het aanbieden van een flexibele en toegankelijke oplossing voor pakketleveringen, is dit initiatief ook een reactie op de uitdagingen in de pakketbezorging. Het vermijden van mislukte leveringen door afwezigheid van de ontvanger en het reduceren van CO2-uitstoot zijn belangrijke drijfveren.

Door de neutrale en merk-onafhankelijke uitstraling hoopt DHL pakketkluizen op nieuwe plekken te kunnen zetten, die voorheen niet beschikbaar waren.