Het aandeel elektrische voertuigen (EV's) in het totaal aantal geleaste bedrijfsauto's is vorig jaar verdubbeld van 15 naar 31 procent, waardoor nu bijna een derde van alle bedrijfsauto's elektrisch is, zo blijkt uit recente cijfers van leasemaatschappij Athlon.

Willemijne de Wit, marketing en sales director bij Athlon Nederland, uit haar verbazing over de snelheid van deze ontwikkeling niet: "De datum van een zero-emissiezone, die per 1 januari 2025 ingaat, komt steeds dichterbij. Daarom is het noodzakelijk dat alle bedrijven en hun medewerkers kennis maken met elektrisch rijden." Zij benadrukt dat het voor bedrijven belangrijk is om voor de ingang van deze nieuwe regelgeving al ervaring op te doen met elektrisch rijden.

De aanstaande invoering van zero-emissiezones in 2025 en de Europese richtlijn voor duurzaamheidsrapportage, de CSRD, zetten bedrijven onder druk om hun activiteiten te verduurzamen. Dit leidt ertoe dat bedrijven hun volledige keten onder de loep nemen, niet alleen hun eigen businessmodel, maar ook hun toeleveranciers en ketenpartners. De Wit licht toe: "Dit resulteert onder meer in aanbestedingen waar één van de belangrijkste vragen is om de opdracht met een zo min mogelijk CO2-uitstoot uit te voeren."

Binnen de leasemarkt voor bedrijfsvoertuigen nemen vooral de corporate bedrijven het voortouw in de elektrificatie, met enkele die reeds een 100% EV-bedrijfswagenbeleid voeren. Ondanks dat kleinere bedrijven en ZZP'ers nog achterblijven in deze trend, voornamelijk door hun voorkeur voor dieselvoertuigen, is de verwachting dat de groei van EV's onder bedrijfswagens verder zal toenemen. Dit mede door de technische ontwikkelingen en de naderende emissienormen.

De populariteit van elektrische leaseauto's beperkt zich niet alleen tot bedrijfswagens; ook het aantal elektrisch geleaste personenauto's is gestegen van 37 naar 47 procent, aldus Athlon Nederland. Deze ontwikkelingen wijzen op een steeds grotere acceptatie van elektrische voertuigen in de zakelijke markt, gedreven door zowel milieubewustzijn als door aankomende regelgeving.