Uit een recente enquête van onderzoeksbureau Mintel blijkt dat Amazon, ondanks zijn dominantie in de online winkelwereld met 84% van de Amerikaanse online shoppers, te maken krijgt met weerstand van Generatie Z (geboren tussen 1997 en 2013). Bijna de helft van deze jonge consumenten (47%) probeert actief minder bij Amazon te kopen, vergeleken met slechts 20% van de boomers en 40% van de millennials. Een opmerkelijk aantal van 60% van Gen Z-shoppers vindt Amazon te machtig en 39% is vindt het vervelend om constant over het bedrijf te horen.

Diana Smith van Mintel licht de cijfers toe: "Hoewel Amazon een sterke aantrekkingskracht heeft op online shoppers, is het mogelijk niet de eerste keuze voor Gen Z, die een voorkeur heeft voor personalisatie en het ontdekken van nieuwe merken. Dit kan Amazon ertoe aanzetten hun benadering van Gen Z te heroverwegen voor het vergroten van loyaliteit."

Ondanks deze uitdagingen verwacht Mintel dat de omzet van de e-commercetak van Amazon in 2024 $1,2 biljoen bereikt, een stijging van 9% ten opzichte van 2023 en een verwachte groei van 36% over de komende vijf jaar. Het aantal Prime-leden blijft groeien naar 200 miljoen wereldwijd en het aantal volwassenen dat Amazon hun favoriete winkel noemt groeit naar 73%. Toch overweegt bijna 20% van de Amerikaanse volwassenen hun Prime lidmaatschap op te zeggen voor gelijkwaardige alternatieven, wat aangeeft dat er ruimte voor concurrenten ligt.