De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is gestart met een onderzoek naar de handelswijze van webwinkel Bol.com, zo heeft Bol.com zelf laten weten. De toezichthouder, belast met het bewaken van eerlijke concurrentie, heeft meldingen ontvangen die suggereren dat het onlineplatform zichzelf en bepaalde verkopers bevoordeelt.

De ACM heeft Bol.com om informatie verzocht, waarbij het bedrijf verplicht is deze te verstrekken. Het onderzoek richt zich op mogelijke overtredingen van de wet door het bedrijf.

Op Bol.com kunnen consumenten artikelen kopen die worden aangeboden door verschillende winkelbedrijven. Bol.com ontvangt een deel van de winstmarge voor deze transacties. Bol.com wordt door 'partners' beschuldigd van het voortrekken van zichzelf boven andere verkopers, zelfs als vekropers een betere prijs of kwaliteit bieden. De ACM heeft ook signalen ontvangen dat Bol.com data van verkopers gebruikt om zijn eigen positie op het platform te versterken.

Bol liet in een verklaring weten volledig mee te werken aan het onderzoek en kijkt met vertrouwen naar de uitkomst. Een woordvoerder van het bedrijf benadrukte dat ze alle nodige informatie verstrekken aan de toezichthouder.

De ACM heeft het onderzoek woensdagochtend aangekondigd via een persbericht waarin de naam van het platform niet werd genoemd. Bol.com heeft echter zelf omonwonden laten weten dat het om haar gaat doordat het liet weten vragen te hebben ontvangen van de ACM en benadrukte het belang van het toezicht door de ACM op online platforms, zodat een betrouwbare online omgeving gewaarborgd blijft. Ze stellen dat de relatie met hun verkooppartners van groot belang is.