C&A trekt zich terug van externe digitale marktplaatsen zoals Amazon, Wehkamp en Zalando. Het bedrijf achter het gelijknamige kledingmerk zal zich meer gaan inzetten op het versterken en uitbreiden van zijn eigen digitale kanalen.

C&A ging de samenwerking met de externe platform oorspronkelijk aan met het doel om haar klantenbestand te laten groeien en om er voor te zorgen dat deze klanten vervolgens rechtstreeks naar de digitale kanalen en winkels van C&A gaan om te winkelen. Echter, na een uitgebreide evaluatie bleek dat de resultaten op dit front niet bevredigend waren.

C&A ondergaat een uitgebreide transformatie om te groeien binnen de dynamische retailindustrie. Dit gebeurt door constante evaluatie en wendbare aanpassingen aan het bedrijfsmodel, indien nodig, om zich aan te passen aan de marktsituaties en de vraag van klanten. Als gevolg hiervan is besloten om de samenwerking met externe digitale marktplaatsen te beëindigen.

De onlangs aangetreden Chief Digital & Transformation Officer Wim Blaauw vertelt: "Het programma maakte een succesvolle start met bijna 4 miljoen leden in heel Europa en we geloven sterk in de groeitraject dat voor ons ligt. We zijn ervan overtuigd dat we het potentieel hebben om ons digitale bedrijf te moderniseren en te vereenvoudigen, toekomstbestendig te maken en vooruit te groeien."

Naast het versterken van de eigen digitale kanalen, zal C&A ook meer inzetten op het nieuwe lidmaatschapsprogramma "C&A for you", dat moet zorgen voor het opbouwen en bezitten van langdurige relaties met haar klanten. Deze strategische verschuiving wijst op een toewijding van C&A om onafhankelijker te opereren in de digitale retailruimte en benadrukt het belang van directe interactie met de consument in het hedendaagse retail landschap.

Met het stoppen met de verkoop op externe marketplaces gaat C&A in tegen de trend in van toonaangevende Nederlandse online retailers, die de marketplaces steeds meer omarmen.