Amerikaanse consumenten hebben tijdens de feestdagen van 2023 een nieuw record gezet in online winkelen. Volgens een rapport van Adobe Analytics spendeerden ze gezamenlijk $222,1 miljard, een stijging van 4,9% vergeleken met vorig jaar. Opmerkelijk is dat meer online shoppers buy now, pay later opties gebruikten, met een groei van 14% ten opzichte van vorig jaar en zelfs een stijging van 43% op Cyber Monday.

De stijging in online uitgaven werd niet gedreven door hogere prijzen, maar door meer vraag, waarbij e-commerceprijzen in december 2023 met 5,3% daalden in vergelijking met het voorgaande jaar. Retailers boden meer kortingen aan om klanten te trekken.

Vivek Pandya, hoofdanalist bij Adobe Digital Insights, zegt erover: "In een onzekere vraagomgeving leunden retailers op kortingen en flexibele betalingsmethoden om shoppers te verleiden dit feestseizoen.” Het seizoen werd versterkt door een sterke Cyber Week, waarin consumenten hun online uitgaven met bijna 8% verhoogden ten opzichte van vorig jaar, met een totale omzet van $38 miljard.

Voor het eerst gebruikten meer consumenten een smartphone of tablet voor hun online aankopen dan een desktop, waarbij mobiele online bestellingen dit jaar 51% van de verkopen uitmaakten.

Uit de gegevens bleek ook dat 65% van de online winkeluitgaven uit vijf categorieën kwam: elektronica, kleding, meubels, boodschappen en speelgoed.