Zowel de post- als de pakketvolumes van Bpost zijn het afgelopen kwartaal sterk gedaald. De Groep kon haar omzet behouden, voornamelijk dankzij de prestaties van haar Amerikaanse dochteronderneming Radial.

 

In vergelijking met het tweede kwartaal van 2021 heeft Bpost een daling van het postvolume met 7,5% en een daling van het pakketvolume met 12,9% gedistribueerd. Een deel van de reden voor de daling van het aantal pakketten is de beslissing van Amazon om een ​​eigen bezorgsysteem te organiseren. Exclusief Amazon was de daling slechts 2,9%.

Hoge loonkosten hebben ook gevolgen gehad voor  Bpost en zullen dat ook later dit jaar blijven doen. In het eerste kwartaal kon het bedrijf de loonstijging nog goedmaken door het personeelsbestand te verminderen, maar het verband tussen de lonen van de Belgische overheid en een groot deel van de bedrijfswereld en de gezondheidsindex zelf is erg inflatiegevoelig en zal later pijn doen jaar.

De winst bij Radial, de Amerikaanse dochteronderneming die het in 2017 verwierf, steeg met 18 procent en was goed voor meer dan een derde van het totale bedrijfsresultaat. Hierdoor was de totale omzet (€ 1,035 miljard) slechts 0,2% lager dan een jaar geleden. Overigens komt ongeveer 44% van de inkomsten van Bpost uit het buitenland.

Radiaal

radiaal Radial levert uitgebreide logistieke en netwerkdiensten aan grote e-commercebedrijven. Daartoe beschikt het over een callcenter met meer dan 3.000 medewerkers en 27 vestigingen. Het werd eerder gevormd door de fusie van advertentiesite eBay en logistiek bedrijf Innotrac.