Afgelopen week vond ICT&Logistiek 2023 plaats in Koninklijke Jaarbeurs. Dat logistiek Nederland hard werkt aan een efficiëntere, duurzamere en toekomstbestendige logistiek, blijkt uit het grote aantal bezoekers aan de vakbeurs. Bijna 7.000 bezoekers legden gedurende twee dagen contact met de ruim 180 exposanten en toonden zich nieuwsgierig naar de laatste innovaties, lieten zich inspireren door de talrijke kennissessies en maakten afspraken over samenwerking en partnerschappen.

Beursmanager Corien den Ouden blikt zeer tevreden terug. "We zijn er dit jaar in geslaagd om meer bezoekers naar de beurs te trekken en laten daarmee zien de meest toonaangevende beurs op het gebied van ICT in de logistieke sector in Nederland te zijn."

Logistiek Nederland ligt onder een vergrootglas. Dat blijkt onder meer uit de verkiezingscampagne waarin veel politieke partijen vraagtekens plaatsen bij de verdozing van het landschap en de arbeidsmigratie die daarmee gepaard gaat. Tijdens Hét Logistiek Debat dat de Vereniging Logistiek Management (vLm) in samenwerking met ICT&Logistiek organiseerde, gingen drie experts met de deelnemers op zoek naar oplossingen. “We moeten werken aan de beeldvorming”, vertelt Cees Pille van Transport & Logistiek Nederland (TLN). “We mogen trots zijn op onze logistieke sector en dat best wat meer laten zien. Toon het publiek wat de meerwaarde is van logistiek. Nodig eens de gemeenteraad uit om een kijkje te komen nemen in je bedrijf.”



Meer doen met digitalisering
Volgens Oliver Rebollo van Trans.eu loopt het met die discussie over de verdozing van het landschap wel los. “De gemiddelde consument heeft geen moeite met die grote dozen in het landschap, maar wel met al die bestelbusjes in zijn straat. Verdere digitalisering helpt om dat te stroomlijnen. We doen in Nederland veel goed, maar om een logistieke topspeler te worden moeten we meer doen aan digitalisering.” Machiel Bode van ING wijst op de vijfde plaats van Nederland op de Logistics Perfomance Index. “Wij zijn dus goed gepositioneerd om een logistieke topspeler te blijven. Het zijn onze beleidsmakers die nog hardere slagen moeten maken. Wij zouden deze discussie over de toekomst van logistiek Nederland eigenlijk moeten voeren met de mensen die hier niet zijn.”

Breder aanbod op de vakbeurs
Dat de beurs bruiste, merkte ook Jitske Brink, CEO van Filogic en voorzitter van DALTI, de vereniging van IT-leveranciers in transport en logistiek. “Wij hebben goede, inhoudelijke gesprekken gevoerd. Bedrijven zijn oprecht geïnteresseerd in onze oplossingen. Ze lopen tegen de beperkingen aan van hun huidige systemen en zijn gemotiveerd om de volgende stap te zetten in digitalisering. Mede daarom is de kennissessie van DALTI over aanschaf en implementatie van software erg goed bezocht.” Brink ziet ook veel nieuwe gezichten op de beurs. Als verklaring daarvoor wijst ze op het grote aantal exposanten, waaronder veel nieuwkomers. “ICT&Logistiek is niet langer het domein van alleen transport management, fleet management en warehouse management systemen. Het aanbod van exposanten is breder geworden. En die brengen ook weer nieuwe mensen mee naar de beurs.”

Best bezochte beurs
Ook exposant Pieter Van den Broecke is onder de indruk van het evenement. “Dit is de best bezochte beurs van de laatste jaren. Het bewijst dat er in de logistieke sector veel staat te gebeuren en dat er veel behoefte is aan verandering. Bedrijven zijn op zoek naar de logistieke oplossingen die daarvoor nodig zijn”, vertelt de managing director Nederland, België, Duitsland, Denemarken en Oost-Europa van softwareleverancier Manhattan.

Van den Broecke ziet dat veel bedrijven middenin transformatieprojecten zitten. “Zij zien de behoeften van hun klanten en dus ook hun orderprofiel veranderen. Ze schuiven dichter tegen eindklanten aan om hen beter te kunnen bedienen. Dat leidt tot meer complexiteit in logistieke processen, wat gepaard gaat met veranderingen in de inrichting van goederen- en informatiestromen. Dat vraagt om nieuwe logistieke concepten en de daarvoor benodigde software.”

Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert Koninklijke Jaarbeurs weer tot dé logistieke hub van Nederland. ICT&Logistiek en Logistica Next vinden dan gelijktijdig plaats.