De Tweede Kamer heeft een motie ondersteund die voorstelt dat bestuurders van zware elektrische bestelbussen (tot 4.250 kilo) voorlopig geen vrachtwagenrijbewijs (rijbewijs C) nodig hebben. Deze verandering komt nadat de eerdere regeling, die bestuurders met alleen een B-rijbewijs toestond om in dergelijke bussen te rijden, begin deze maand is verlopen.

Sinds oktober is een C-rijbewijs vereist voor bestuurders van elektrische bestelbussen met een gecombineerd gewicht van meer dan 3.500 kilo, mede vanwege de zwaardere accu’s in dergelijke voertuigen. Deze wijziging heeft geleid tot onzekerheid en potentiële uitdagingen voor fleetowners, leasemaatschappijen en ondernemers, aangezien het behalen van een C-rijbewijs aanzienlijke kosten met zich meebrengt. Elektrische bussen zouden daardoor stil komen te staan. en het zou tot gevolg kunnen hebben dat transporteurs zouden overstappen naar een wagenpark met voornamelijk diesels.

Het voorstel, ingediend door D66-Kamerlid Lisa van Ginneken, pleit voor het herintroduceren en verlengen van de tijdelijke vrijstelling totdat er definitieve nationale en Europese richtlijnen zijn opgesteld. Ondanks de steun van andere Kamerleden, zoals Habtamu de Hoop (PvdA), Harmen Krul (CDA) en Stieneke van der Graaf (CU), blijft het onzeker of demissionair VVD-minister Mark Harbers van Infrastructuur & Waterstaat het voorstel zal accepteren.

Met de groeiende noodzaak voor bedrijven om hun voertuigen vóór 2025 te elektrificeren, vooral vanwege nieuwe zero-emissiezones in 29 gemeenten, is dit een kritieke kwestie voor de toekomst van duurzaam transport in Nederland.