H&M, een van de grootste spelers in de modewereld, heeft besloten om retourkosten in rekening te brengen voor online aankopen. Dit volgens een recente aankondiging die door de BBC werd bevestigd. De maatregel, die tijdens de zomer werd ingevoerd, betekent dat klanten in de Benelux 1,95 euro moeten betalen per retourzending. 

Terwijl vele concurrenten van H&M deze stap al eerder namen, is het opmerkelijk dat de modegigant, bekend om zijn uitgebreide online diensten, zich nu bij hen voegt. De coronapandemie gaf een ongekende boost aan het online winkelen, maar bracht tegelijkertijd ook een explosieve toename van retourzendingen met zich mee. Deze retourzendingen, vooral van kledingstukken die niet passen of niet aan de verwachtingen voldoen, leggen financiële druk op retailers. 

Ondanks deze nieuwe kosten zijn er enkele uitzonderingen waar klanten van kunnen profiteren. In de eerste plaats kunnen klanten hun items nog steeds gratis retourneren in fysieke H&M-winkels. Daarnaast blijft bezorging en retourneren gratis voor Plus-leden van H&M. Deze leden, die niet alleen deel uitmaken van het gratis loyaltyprogramma van H&M maar ook meer dan 300 punten hebben verzameld, worden op deze manier beloond voor hun loyaliteit.

Hoewel de nieuwe retourkosten een trend lijken te volgen in de modewereld, zijn de exacte regels en tarieven afhankelijk van het land.