Amazon heeft tijdens haar jaarlijkse Accelerate-conferentie een nieuw logistiek systeem aangekondigd: Supply Chain by Amazon. Dit nieuwe systeem biedt verkopers een volledig geautomatiseerde oplossing om producten rechtstreeks van fabrikanten naar klanten wereldwijd te verplaatsen.

Met de dienst zal Amazon inventaris ophalen bij fabrieken wereldwijd, deze over grenzen verschepen, douaneprocedures afhandelen, de voorraad in grote hoeveelheden opslaan en direct aan klanten leveren. Hierdoor kunnen verkopers zich richten op het ontwikkelen van hun producten en bedrijfsgroei, terwijl Amazon zorgt voor de logistiek, kostenbesparing en snelle levering.

Enkele belangrijke voordelen van "Supply Chain by Amazon" zijn:

  • Kortingen op grensoverschrijdend vervoer: Amazon biedt nu kortingen tot 25% voor transport dat is bestemd voor Amazon Warehousing and Distribution (AWD).

  • Efficiënter binnenlands vervoer: Verkopers kunnen later dit jaar gebruikmaken van het Partnered Carrier Program (PCP) voor binnenlandse zendingen naar AWD-centra, wat kostenbesparingen tot 25% kan opleveren.

  • Uitgebreidere opslagmogelijkheden: AWD biedt nu alle verkopers de mogelijkheid om in grote hoeveelheden op te slaan met kortingen tot wel 80% vergeleken met de opslagkosten van Fulfillment by Amazon (FBA). Daarnaast kunnen verkopers binnenkort van tevoren goedkopere langdurige bulkopslag reserveren.

  • Multi-Channel Distribution (MCD): Deze nieuwe functie stelt verkopers in staat om producten vanuit AWD naar elk verkoopkanaal te verplaatsen. Dit systeem wordt momenteel getest en wordt naar verwachting later dit jaar voor alle verkopers beschikbaar.

  • Automatische voorraad aanvulling: Amazon gaat haar geavanceerde machine learning gebruiken om voorraad automatisch aan te vullen op basis van verwachte klantvraag. Dit kan de bezorgsnelheid verhogen en de verkoop stimuleren.

Dharmesh Mehta, vicepresident van Amazon's Worldwide Selling Partner Services, benadrukte de visie van het bedrijf om het voor verkopers zo eenvoudig mogelijk te maken om klanten wereldwijd te bedienen. Hij gaf aan dat verkopers met deze nieuwe dienst nog meer logistieke complexiteit aan Amazon kunnen overlaten, wat hen helpt geld te besparen en hun bedrijf te laten groeien.