Zalando heeft een pilot uitgerold, waardoor klanten een 3D-avatar van zichzelf kunnen creëren door hun lengte, gewicht en geslacht in te voeren.

Voor een geselecteerd assortiment jeans (22 artikelen), een van de meest uitdagende categorieën als het gaat om het vinden van de juiste maat vanwege het gebrek aan maatnormen, kunnen klanten zien hoe verschillende maten van verschillende merken hen zouden passen, met een heatmap die aangeeft waar het artikel strak of los zit op de avatar die ze hebben gemaakt. 

Zalando heeft al met succes twee pilots gedraaid met selectie kledingstukken van Puma en Zalando's huismerk Anna Field. Sinds de pilot loopt hebben meer dan 30.000 klanten de nieuwe technologie uitgeprobeerd.

"Ons doel met deze pilot is om te leren en te begrijpen hoe klanten met deze nieuwe technologie omgaan, zodat we een naadloos schaalbare oplossing voor de toekomst kunnen ontwikkelen. We zien nu al dat de betrokkenheid van klanten door de pilot toeneemt en ongeveer de helft van de klanten probeert meer dan één maat op de avatar," legt Stacia Carr, Vice President Size and Fit bij Zalando, uit. "We willen de industrie ondersteunen terwijl ze 3D digitale ontwerpsoftware en workflows blijft gebruiken om mode te produceren. Deze processen genereren digitale assets die nodig zijn om een virtuele paservaring op te schalen."

Zalando is het enige Europese e-commerce platform voor mode dat een intern team heeft dat zich bezighoudt met maat en pasvorm. Het team gebruikt een combinatie van pasmodellen, machine learning en andere technologieën om te voorspellen of artikelen groot of klein zullen vallen. Het heeft ook gepersonaliseerde maataanbevelingen gemaakt op basis van de aankoop- en retourgeschiedenis van klanten, samen met referentie-items die klanten kunnen toevoegen aan hun maatprofiel. Bij de artikelen waarbij Zalando maatadvies geeft, is het aantal retourzendingen in verband met de maat met 10% gedaald ten opzichte van soortgelijke artikelen waarbij geen maatadvies wordt gegeven.

Zalando's Size and Fit team werkt tegelijkertijd aan een lichaamsmetingfunctie, waarmee klanten gepersonaliseerd advies kunnen krijgen op basis van hun werkelijke maten. Dit zal in de komende maanden worden uitgerold.