In 2025 wil Den Hartogh zijn transportgerelateerde CO2-uitstoot met 25% hebben verminderd en in 2050 volledig CO2-neutraal zijn. Het transportbedrijf heeft om daar te komen de Volvo FM Electric aangekocht. De Volvo FM Electric heeft een GCW van 50 ton. Door te kiezen voor vijf batterijen in plaats van zes is er nog meer laadvermogen.

Eigenaar en chief moving officer van Den Hartogh Pieter den Hartogh: "Dit zijn serieuze ambities. We willen onze impact op het milieu minimaliseren en zo duurzaam mogelijk werken. Daarom zoeken we voortdurend naar mogelijkheden om onze uitstoot te kunnen verminderen. Dat doen we zowel met elektrische als met LNG-aangedreven trucks. De toevoeging van de Volvo FM Electric is een nieuwe mijlpaal."

Joep Aerts, Business Unit Director Liquid Logistics: "De Volvo FM truck zal worden ingezet in het Rotterdamse cluster waar we de dedicated last en first mile van ons intermodale transport implementeren. We laden en lossen tankcontainers bij onze grote klanten. Dit betekent dat we relatief korte ritten hebben, waarbij de truck elke avond terugkeert naar de locatie zodat hij 's nachts kan worden opgeladen. Dit is een manier om op al onze grotere internationale intermodale hubs gebruik te maken van elektrisch vervoer."

Joep Aerts vervolgt: 'Voor ons is het ook belangrijk - zeker met het oog op het gebruik van de truck - dat de Volvo FM gemakkelijk toegankelijk is. Dat is echt geweldig voor onze chauffeurs.' De truck zal onmiddellijk in gebruik worden genomen. Helaas nog niet voor het ADR-vervoer. 'De wetgeving loopt nog steeds achter op de werkelijkheid. Het gebruik van een elektrische truck voor het vervoer van ADR-goederen is nog niet toegestaan. We hopen echter dat de wetgeving binnenkort verandert. Nu kunnen we non-ADR-transporten nog gemakkelijk apart inplannen, wat met verschillende andere elektrische vrachtwagens onmogelijk is.'

Naast het feit dat de truck elektrisch wordt aangedreven, helpt het ook dat het chassis van de Volvo FM gemaakt is van fossielvrij staal om de CO2-voetafdruk te helpen verkleinen. Pieter den Hartogh: 'We hebben al jaren een samenwerking met Volvo Trucks. Het zijn dit soort dingen, samen met Volvo's alternatieve aandrijflijnen, die maken dat we graag samenwerken in de overgang naar CO2-neutraal.'