V&D, dat tegenwoordig alleen online actief is als webshop, gaat haar productassortiment voortaan toespitsen op mode (vrijetijds- en sportkleding), schoenen, sportartikelen en woninginrichting. Ook scherpt het haar positionering aan met de focus op ‘merken voor minder’ en op aanbiedingen/koopjes. Vroeger waren deze productgroepen de kracht van het warenhuis dat vooral geliefd was om haar goede prijs-/kwaliteitverhouding en aantrekkelijke kortingsacties.

Alexander van Slooten, directeur V&D: "Ondanks dat V&D online vanaf de start in 2018 sterk is gegroeid, tot een omzet van ruim € 12 miljoen in 2021, bleef zij relatief klein vergeleken bij grootmachten als Wehkamp, Bol.com en Zalando. Door hun hevige onderlinge concurrentie laten zij weinig ruimte over voor kleinere platformen met een breed aanbod zoals VD.nl. Grote webshops kunnen meer adverteren, klanten lokken met loyalty-systemen, betere afspraken afdwingen met leveranciers en een hogere marge maken op eigen voorraden. Door haar kleinere omvang kon V&D dat veel minder. Na ‘corona’, kozen consumenten weer meer voor fysieke winkels waardoor marktbreed de online omzetten scherp terugvielen. Het consumentenvertrouwen en de bestedingen kwamen vervolgens onder druk door oorlog in Oekraïne en de inflatie als gevolg van de hoge energie- en transportkosten, de scherpe daling van de huizenprijzen en angst voor recessie. Met de aangescherpte focus op ‘value for money’ sluit V&D Online aan op de nieuwe prijsbewustheid van de hedendaagse consument. VD.nl zal vanaf nu ook steeds vaker met V&D Prijzencircus naar buiten treden."