In het afgelopen jaar hebben ongeveer een half miljoen gebruikers van de PostNL-app hun bezorgvoorkeuren ingesteld. Dat is bijna een verdrievoudiging van het jaar daarvoor, waarin deze optie vanuit PostNL voor alle gebruikers beschikbaar is gesteld. Het instellen van de bezorgvoorkeuren maakt het voor consumenten nog makkelijker om pakketten naar hun wensen te ontvangen.

Met de bezorgvoorkeuren in de PostNL-app, of via het persoonlijke PostNL-account, geven ontvangers zelf aan waar pakketten standaard bezorgd kunnen worden, bijvoorbeeld thuis of bij een PostNL-punt in de buurt. Ook kunnen ontvangers aangeven waar een pakket bezorgd mag worden op het moment dat iemand niet thuis is. Op dit moment zijn er drie opties: bezorgen bij de buren, bezorgen bij een PostNL-punt in de buurt of bezorgen op een afgesproken plek rondom huis. In de komende maanden wordt ook de PostNL-pakketautomaat toegevoegd als optie.

Stephan van den Eijnden, directeur E-commerce: “Met bezorgvoorkeuren spelen we in op de wens van ontvangers om zelf te bepalen waar en wanneer hun pakket wordt bezorgd. Als grootste post- en pakkettenbedrijf in de Benelux zijn we constant bezig om onze dienstverlening te verbeteren. Daarom zijn we ook blij dat we vanaf deze maand een extra optie toe kunnen voegen aan de niet-thuisvoorkeuren, namelijk de PostNL-pakketautomaat. De komende periode worden steeds meer automaten geplaatst. Zo zijn we altijd dichtbij.”

PostNL is in februari 2021 gestart met bezorgvoorkeuren van ontvangers. De optie is sindsdien stapsgewijs uitgebreid. Ruim 7,5 miljoen mensen die beschikken over een PostNL-account krijgen al meldingen van tijdvakken, een overzicht van de te bezorgen pakketten en de optie om een bezorgmoment te wijzigen. Met bezorgvoorkeuren kunnen ontvangers nog beter bepalen waar ze hun pakket willen ontvangen.