Sinds 1 juli 2022 is het niet-thuisbriefje verdwenen bij PostNL. Volgens het postbedrijf resulteert dit in meer dan 70.000 kilo papierbesparing, maar is dat het waard? Uit bevindingen van RTL Z en de Consumentenbond blijkt namelijk dat het regelmatig mis gaat bij de bezorging van pakketten. Er zijn ruim 5000 klachten bij de Consumentenbond binnen gekomen over PostNL, deze gaan voornamelijk over pakketten die niet zijn ontvangen en het verdwijnen van de briefjes.

Ook op social media stroomt het vol met gedupeerden die bezorgers niet eens meer aan de deur krijgen of niet weten dat er al dagen een pakket voor ze bij een afhaalpunt ligt.

Wanneer pakketten niet bezorgd kunnen worden, niet afgehaald worden of dat de afzender niet bekend is gaan deze pakketten naar een speciaal depot van PostNL. Hier wordt er nog een laatste keer gekeken naar de pakketten en of geopend om deze alsnog te kunnen bezorgen. Wanneer dit niks oplevert worden pakketten een jaar bewaard, voordat ze vernietigd worden.