Sinds 1 juli 2022 is het niet-thuisbriefje verdwenen bij PostNL. Volgens het postbedrijf resulteert dit in meer dan 70.000 kilo papierbesparing, maar is dat het waard? Uit bevindingen van RTL Z en de Consumentenbond blijkt namelijk dat het regelmatig mis gaat bij de bezorging van pakketten. Er zijn ruim 5000 klachten bij de Consumentenbond binnen gekomen over PostNL, deze gaan voornamelijk over pakketten die niet zijn ontvangen en het verdwijnen van de briefjes.
Ook op social media stroomt het vol met gedupeerden die bezorgers niet eens meer aan de deur krijgen of niet weten dat er al dagen een pakket voor ze bij een afhaalpunt ligt.
Eigenlijk van de gekke @PostNL
— Erik van der Veer (@ErikvdVeer) January 8, 2023
Zit je op een pakje te wachten wordt het gewoon niet bezorgd!
Je krijgt bericht van bezorgtijd tot 18:00u. Dan bericht we zijn nog onderweg 16:25u en dan om 16:47u een bericht het is bezorgd in een #PostNL brievenbus! š” Teleurstelling alom! pic.twitter.com/onHo5aOlPN
Wanneer pakketten niet bezorgd kunnen worden, niet afgehaald worden of dat de afzender niet bekend is gaan deze pakketten naar een speciaal depot van PostNL. Hier wordt er nog een laatste keer gekeken naar de pakketten en of geopend om deze alsnog te kunnen bezorgen. Wanneer dit niks oplevert worden pakketten een jaar bewaard, voordat ze vernietigd worden.