Amazon lanceert een nieuwe sociale feed met producten van influencers en merken, getiteld Inspire, in een poging om het populaire en lucratieve video-delingsmodel van TikTok na te bootsen.

Het e-commercegigant kondigde de functie aan op donderdag en wordt uitgerold bij geselecteerde Amerikaanse klanten en binnenkort beschikbaar zal zijn voor alle gebruikers. De feed bevat korte videos en foto's met items die direct op Amazon verkrijgbaar zijn.

Amazon is het nieuwste aanvulling op een groeiende lijst met bedrijven die experimenteren met een social feed in de hoop te profiteren van de populariteit van het businessmodel van TikTok. In september kondigde Google een reeks nieuwe functies aan gericht op jonge gebruikers die afhankelijk zijn van TikTok als hun voorkeurszoekmachine. Toen Meta's Instagram Reels in 2020 lanceerde, werd het gezien als een kopie van het video-delingsformaat van TikTok. In juli maakte Meta wijzigingen om Facebook en Instagram nog meer op TikTok te laten lijken door meer korte videos om te zetten in Reels.

De Inspire-functie is alleen beschikbaar in de Amazon Shopping-app en bevat content van geselecteerde merken en creators, die deel uitmaken van zijn influencerprogramma. Meer dan 33 miljard TikTok-video's bevatten de tag #Amazonfinds, terwijl gebruikers hun reviews, try-ons en aanbevelingen delen over producten die ze op Amazon vinden. Met deze nieuwe functie kunnen klanten nieuwe producten ontdekken of inspiratie vinden die aansluiten bij hun interesses en die in slechts een paar drukken kunnen kopen.