Meer dan een kwart van de Britse consumenten wendt zich tot koop nu, betaal later (BNPL) regelingen te midden van de verslechterende kosten van levensonderhoud crisis, zo blijkt uit gegevens van Forbes Advisor.

Uit het rapport blijkt dat 70% van de BNPL shoppers meer dan ooit gebruik maakt van deze diensten, als gevolg van de kosten van levensonderhoud crisis. BNPL shoppers tussen 18 en 24 jaar zijn momenteel het meest afhankelijk van deze betaalmethoden, waarbij vier op de vijf hun BNPL uitgaven in de afgelopen zes maanden hebben verhoogd. Consumenten tussen 25 en 34 jaar hebben hun uitgaven via deze diensten het tweede meest verhoogd: driekwart (75%) gebruikt ze regelmatiger, nu de alledaagse prijzen stijgen.

De grootste aantrekkingskracht van de BNPL-service is de mogelijkheid om de kosten op te splitsen in beter beheersbare betalingen; 38% koos dit als reden om de regelingen te gebruiken.

Het voordeel van transparante kosten en 0% rentekosten kwam op de tweede plaats met 33% die zei dat dit de reden was om BNPL te gebruiken. Een aantal respondenten gaf toe BNPL-diensten te gebruiken om betalingen buiten hun budget te doen. Bijna twee op de vijf (39%) Gen Z-gebruikers (tussen 18 en 24 jaar) zeggen BNPL te gebruiken om de modetrends bij te houden.

"De aantrekkingskracht van BNPL is duidelijk - het brengt producten binnen bereik voor mensen die de prijs van het kaartje niet vooraf kunnen betalen en die misschien geen toegang hebben tot andere vormen van krediet," stelt een Forbes Advisor.

Ook de Nederlandse betaalprovider Mollie signaleerde een explosieve toename van BNPL-diensten.