Colruyt Group wil tegen 2035 al haar goederentransport zero-emissie organiseren. Zowel voor eigen transport van en naar de winkels, als naar de distributiecentra via leveranciers, zal de Belgische retailer inzetten op zero-emissievoertuigen, zo meldt de supermarktketen.

Dit doet het bedrijf door middel van complementaire technologieën: zowel batterij-elektrische voertuigen als waterstof-elektrische voertuigen zullen nodig zijn om de transitie te realiseren. Dankzij de interne expertise van Virya Energy en DATS 24, maar ook door de jarenlange ervaring in transport, maakt Colruyt Group zich sterk dat het haar ambitie zal waarmaken. Bovendien gaat de retailgroep hierover actief in dialoog met het ecosysteem aan (transport)partners en leveranciers waarmee het nauw samenwerkt.

Klimaatimpact drastisch inperken
De ambitie om tegen 2035 voor zero-emissietransport te gaan, zal een aanzienlijke invloed hebben op de directe én indirecte broeikasgasuitstoot van Colruyt Group. De retailgroep stoot op dit moment 87.547 ton eigen CO2-equivalent per jaar uit.1 In 2008 maakte de groep voor het eerst een CO2-balans op, met een reductieplan dat focust op vier hotspots: koeling, verwarming, energie en mobiliteit. In dit reductieplan wordt rekening gehouden met levenscyclusanalyses, om voor iedere specifieke toepassing de meest milieuvriendelijke oplossing te bekomen. Sindsdien daalde de uitstoot zowel in absolute waarden als relatief tegenover de omzet voor scope 1 en 2 (volgens het Greenhouse Gas Protocol). De afgelopen 5 jaar (2017-2021) ging het zelfs om een daling met meer dan 25% in absolute waarden. Een tendens die de groep maar al te graag wil verderzetten.

Tegen 2030 wil Colruyt Group haar eigen uitstoot met nog 42 procent naar beneden krijgen2. "Het klimaat zet je niet op pauze, ook al zijn er tal van bijkomende zaken op de agenda voor ons als grote retailer. Het was in oktober nog tien graden te warm voor de tijd van het jaar en ook afgelopen zomer was duidelijk anders. Mensen blijven op straat komen voor het klimaat en is de COP27 net voorbij. We zijn ervan overtuigd dat we als bedrijf moeten blijven investeren in initiatieven die positief bijdragen tot het klimaat en een beter leefmilieu, want het is op dat vlak vijf na twaalf", steekt Jef Colruyt, CEO van Colruyt Group, van wal.

Iets meer dan een kwart van de totale uitstoot van Colruyt Group komt uit het brandstofverbruik van de eigen vloot, goed voor 23.797 ton CO2-equivalent (in scope 1 en 2 van GHG Protocol). Nog eens 60.000 ton CO2-equivalent komt van het vrachtvervoer door onderaannemers die in opdracht van Colruyt Group rijden. Het vrachtvervoer dat voorop in de waardeketen plaatsvindt, zorgt tot slot voor het allergrootste deel van de uitstoot, naar inschatting zo’n 600.000 ton. Door in gesprek te gaan met leveranciers en schakels over de hele keten, wil Colruyt Group ook die twee laatste delen, uit scope 3 dus, actief aanpakken.