Online meubelbedrijf Made.com is failliet gegaan, waardoor honderden banen verloren gaan en klanten in het onzekere worden gelaten over terugbetalingen.

Accountant PWC zei dat er 399 banen verloren zullen gaan, voornamelijk gedwongen ontslagen. Ongeveer 12.000 bestellingen zijn nog niet afgehandeld en klanten krijgen geen geld terug van het bedrijf, maar kunnen dat misschien wel van hun bank of kaartleverancier eisen.

Next koopt de merknaam, website en intellectuele eigendom van Made.com voor 3,4 miljoen pond, maar niet de resterende voorraad. 

Bestellingen en terugbetalingen

Bestellingen van Britse en Europese klanten die momenteel bij bezorgers liggen, zullen worden uitgevoerd. Bestellingen waarvoor betaald is, maar die nog niet zijn verzonden, worden niet terugbetaald of geleverd.

De directeur van Made.com, Nicola Thompson, verontschuldigde zich bij iedereen die door het faillissement was getroffen, en voegde eraan toe dat het bedrijf "met hand en tand" had gevochten om dit te voorkomen.

Ze beschreef Made.com als een "geliefd merk" dat had gedraaid in een wereld van lagere prijzen, een stabiele vraag van haar klanten en betrouwbare toeleveringsketens.

Maar ze vervolgde: "Die wereld verdween, het bedrijf kon niet overleven in zijn huidige vorm en we konden niet snel genoeg de koers wijzigen. Het merk gaat nu verder onder nieuwe eigenaren."