Maandag wordt wereldwijd de digitale koopdag bij uitstek als consumenten afstand nemen van videovergaderingen, spreadsheets en werk op afstand.
Uit het recente 2022 State of E-Commerce Fulfillment Report van omni-fulfilment specialist ShipBob blijkt dat maandag al vier jaar op rij de populairste "koopdag" van de week is. De onofficiële benaming suggereert dat online winkelen nu een geaccepteerde therapie is voor het omgaan met "een geval van de maandagen".
Zondag is de minst populaire dag om online te winkelen. Vrijdag komt op de tweede plaats, gevolgd door dinsdag, dan donderdag en woensdag.
Deze leuke feiten over de staat van e-commerce fulfillment maakte de weg vrij voor de meer serieuze rapportresultaten van dit jaar, die een aanzienlijke opleving in e-commerce groei laten zien en een terugkeer naar de pre-Covid transit prestaties onder 's werelds top fulfillment vervoerders.
"Nu, meer dan ooit tevoren, is het van cruciaal belang voor merken om verder te gaan dan hun neus lang is om hun consumenten tevreden te stellen, die nu onvermurwbaar zijn over het hoge niveau, bijna foutloze uitvoering van de verzending/fulfilment service die ze verdienen," zegt Dhruv Saxena, ShipBob's mede-oprichter en CEO.
Significante Resultaten
Ondanks tegenslagen in de toeleveringsketen verwacht meer dan 62 procent van de merken dat hun omzet dit jaar met ten minste 25 procent zal stijgen. Ongeveer 56 procent van de merken is van plan om in 2022 orders vanuit nieuwe landen te verzenden of uit te voeren.
Consumenten hebben nu meer e-commerce IPO's en online/offline verkoop- en marketingkanalen waar direct-to-consumer merken doorheen moeten navigeren dan ooit in het verleden, merkten de onderzoekers op. Het aantal nieuwe merken dat wereldwijd wordt gelanceerd, is ook explosief gestegen.
Dit maakt de concurrentie voor de consument nog heviger en onvoorspelbaarder, vooral met het oog op problemen in de toeleveringsketen, tekorten aan arbeidskrachten en vertragingen door congestie in de havens. Dit jaar laat zien dat de verwachtingen van de consument groeien en volwassener worden, aldus Saxena.
Groei brengt scherpere concurrentie
Een van de meest verrassende dingen die uit het fulfillmentrapport naar voren komen, is dat bijna 32 procent van plan is om in 2022 te beginnen met het fysiek afhandelen van orders in nieuwe landen, aldus Saxena.
"Wereldwijde expansie biedt een enorme kans voor merken om nieuwe doelgroepen te bereiken en de conversie in lokale markten te verhogen door in meer landen in eigen land te verzenden," vertelde hij aan de E-Commerce Times.
"Het belangrijkste element dat deze wereldwijde expansie stimuleert, is het verlangen van klanten naar gemak. Dit betekent dat we hen moeten ontmoeten waar ze zijn en het liefst winkelen, of dat nu in de winkel of online is, en dan ook nog via specifieke online kanalen", voegde Saxena eraan toe.
Nieuwe e-commerce IPO's vorig jaar omvatten merken zoals Allbirds, Warby Parker, Oatly, Figs, Olaplex, Vita Coco, en Rent the Runway.
Online en offline verkoopkanalen voor shoppers zijn Amazon, eBay, Walmart en Etsy. Voeg aan deze lijst retailers toe als Target, Nordstrom, Macy's, en Chewy.
Het fulfillmentrapport belicht hoe merken dit jaar wereldwijde expansie benaderen en hun fulfillmentstrategie aanpassen. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 70 procent van de merken in 2022 nieuwe verkoopkanalen zal toevoegen.
Andere marketingkanalen zijn Google, Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, Snapchat, YouTube, podcasts en influencers. Onderzoekers merkten op dat meer dan 70 procent van de merken in 2022 nieuwe verkoopkanalen zal toevoegen.
Uit het rapport bleek dat de meeste merken dit jaar groei verwachten, ondanks tegenslagen in de toeleveringsketen. Onderzoekers ondervroegen 352 retail executives over de hele wereld en in verschillende verticals.
62% van de merken verwacht dat hun omzet in 2022 met meer dan 25% zal groeien
21% van de merken verwacht dat hun omzet tussen 2021 en 2022 zal verdubbelen
0,6% van de merken verwacht dat de omzet in 2022 gelijk zal blijven
Flexibiliteit zorgt voor succes
In de logistieke wereld van e-commerce is verandering een constante. Merken die flexibel zijn en een goede klantervaring bieden, hebben meer kans op succes, zo concludeert het rapport. Uitbreiding is een topdoelstelling voor groeiende merken.
De expansie kan verschillende paden nemen op basis van het vinden van nieuwe verkoopkanalen en het bereiken van nieuwe en/of minder verzadigde consumentenbestanden wereldwijd. Het optimaliseren van verzend- en afhandelingsstrategieën naarmate bedrijven groeien, kan het voorraadbeheer verder stroomlijnen en klanten ontmoeten waar ze zich bevinden, aldus de onderzoekers.
Het is een zeer uitdagende tijd voor merken, maar velen diversifiëren hun leveranciers- en fabrikantenmix, hun toeleveringsketenpartners, hun verkoopkanalen en hun marketingmix om overeind te blijven en te gedijen, aldus Saxena.
"Wat vijf jaar geleden werkte, of zelfs een jaar geleden, zal vandaag niet meer volstaan," merkte hij op.