Temu en Shein zien verkopen voor handelstarieven flink stijgen
Temu en Shein zien verkopen voor handelstarieven flink stijgen
Onlinewebwinkels Temu en Shein zagen hun verkopen in de Verenigde Staten in maart en april flink aantrekken, aangezien Amerikaanse consumenten producten opkochten voordat prijsverhogingen door nieuwe handelstarieven voor kleine pakketten intreden.
Shein boekte een van zijn beste omzetgroei in de VS in de afgelopen 12 maanden, met een sprong van 29% in maart vergeleken met een jaar eerder. In de eerste 11 dagen van april, de laatste periode waarover gegevens beschikbaar zijn, versnelde de groei verder tot 38%. Tegelijkertijd zag PDD Holdings Inc.'s Temu een groei van 46% en 60% over dezelfde periodes, volgens gegevens van Bloomberg Second Measure, die creditcard- en debetkaartgegevens analyseert. De versnellende groei voor de twee platforms volgde op een vertraging in februari, toen beide bedrijven hun traagste groei in het afgelopen jaar noteerden.
De verkopen zijn veerkrachtig gebleven sinds maart, aangezien de door president Donald Trump afgekondigde oplopende tarieven consumenten een duidelijk signaal gaven dat prijzen hoogstwaarschijnlijk zullen stijgen, vertelden vier handelaren die op Temu en Shein verkopen aan Bloomberg News. De beslissing van de Amerikaanse overheid om de "de minimis"-vrijstelling voor kleine pakketten tot $800 vanaf volgende maand stop te zetten, maakt het waarschijnlijk dat de prijzen verder zullen stijgen.
Het herstel in de groeicijfers van Temu en Shein weerspiegelt hoe Amerikaanse consumenten alles, van auto's tot olijfolie en iPhones, opkopen in afwachting van exploderende prijzen na invoering van de tarieven. Elektronicadetailhandelaar Best Buy Co. boekte zijn beste maandprestatie sinds 2021. Bezoeken aan Toyota Motor Corp.- en Hyundai Motor Co.-dealers stegen ook.
Als reactie op de tarieven hebben Shein en Temu aangekondigd de prijzen voor Amerikaanse consumenten vrijwel identiek te zullen verhogen, vanaf 25 april. Beide bedrijven zeggen dat de prijsaanpassing nodig is omdat de bedrijfskosten zijn gestegen "als gevolg van recente veranderingen in de wereldhandelsregels en tarieven".
"We hebben mooie verkopen gehad sinds maart, en zagen de laatste weken ook dat klanten hamsterden door bijvoorbeeld 15 sets van hetzelfde make-upinstrument in één keer te kopen. Dat heb ik nog niet eerder gezien," zei Temu-medewerker Sun Yang.
19 april 2025 om 10:08 Laatst gewijzigd: 19 april 2025 om 10:102 minuten Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.