Oxford Economics heeft een nieuw rapport gepubliceerd waarin het aantal Amerikaanse banen dat profiteert van TikTok wordt gemeten. In de afgelopen zeven jaar is TikTok uitgegroeid tot een essentiëel platform voor 7,5 miljoen bedrijven die meer dan 28 miljoen werknemers in dienst hebben.
Volgens het rapport profiteren 4,7 miljoen Amerikaanse banen van het gebruik van TikTok. Dit omvat meer dan 3,1 miljoen banen die TikTok direct gebruiken door content te creëren of hun accounts te beheren. Daarnaast profiteren meer dan 1,6 miljoen werknemers indirect van TikTok, bijvoorbeeld in leadgeneratie voor verkoopteams, klantbetrokkenheid voor marketing of productteams die gebruikersfeedback op het platform analyseren.
Bijna 74% van de Amerikaanse bedrijven geeft aan dat TikTok hen in staat heeft gesteld hun activiteiten op te schalen, wat heeft geleid tot het aannemen van meer personeel, het verhogen van de omzet en het uitbreiden naar nieuwe locaties. Het rapport belicht ook hoe de unieke functies van TikTok bedrijven in staat stellen authentieke en aantrekkelijke content te creëren, wat hen helpt om op hun eigen voorwaarden welvaart op te bouwen.
Blake Chandlee, president van Global Business Solutions bij TikTok, merkt op: “De impact van TikTok op de Amerikaanse economie blijft groeien, met miljoenen kleine en middelgrote bedrijven die het platform gebruiken om nieuwe klanten te bereiken, de betrokkenheid te vergroten en banen te creëren.”
Laurence Wilse-Samson, hoofdeconoom bij Oxford Economics, voegt toe: “De bevindingen van het onderzoek en een analyse van de zakelijke accountgegevens van TikTok suggereren dat miljoenen mensen in Amerikaanse bedrijven de app rechtstreeks gebruiken als onderdeel van hun werk of profiteren van de leads en kansen die het creëert.”
Dit nieuwste rapport van Oxford bouwt voort op een rapport uit 2024, dat de economische bijdrage van kleine en middelgrote bedrijven die TikTok gebruiken, schatte op $24 miljard voor het Amerikaanse BBP en 224.000 banen ondersteunde binnen de toeleveringsketen. In het nieuwe rapport ligt de focus op het totale aantal mensen dat TikTok in een professionele context gebruikt of ervan profiteert, wat resulteert in een geschat aantal van 4,7 miljoen banen.
Daarnaast heeft TikTok een nog bredere economische impact. De analyse heeft geen rekening gehouden met de effecten van miljoenen andere gebruikers die content genereren, maar geen zakelijke accounts hebben en het platform gebruiken om hun persoonlijke merken te ondersteunen, inkomen te genereren en carrières op te bouwen.
26 maart 2025 om 11:09 Laatst gewijzigd: 26 maart 2025 om 15:002 minuten Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.