Maersk maakt bekend dat het nog eens zes grote zeeschepen heeft besteld die op groene methanol kunnen varen. De zes schepen zullen worden gebouwd door Hyundai Heavy Industries (HHI) en hebben een nominale capaciteit van ongeveer 17.000 containers (Twenty Foot Equivalent - TEU). Ze zullen bestaande capaciteit in de Maersk vloot vervangen.
Onze klanten kijken naar ons om hun toeleveringsketens koolstofvrij te maken, en deze zes schepen die op groene methanol kunnen varen zullen de inspanningen om onze klanten klimaatneutraal vervoer te bieden verder versnellen. In dit decennium is wereldwijde actie nodig om het doel van de Overeenkomst van Parijs te halen, namelijk de opwarming van de aarde beperken tot 1,5°C temperatuurstijging.
Henriette Hallberg Thygesen,
CEO van Fleet & Strategic Brands bij Maersk.
Verduurzamen
Maersk heeft voor het hele bedrijf een netto nul-emissiedoel vastgesteld voor 2040 en heeft ook tastbare doelstellingen op korte termijn vastgesteld voor 2030 om aanzienlijke vooruitgang te garanderen. Dit omvat een vermindering van 50% van de uitstoot per vervoerde container in de Maersk Ocean vloot ten opzichte van 2020 en een principe om alleen nieuw te bouwen schepen te bestellen die op groene brandstoffen kunnen varen.
De zes schepen van 17.000 TEU worden alle in 2025 opgeleverd en zullen onder Deense vlag varen. Ze maken alle deel uit van Maersk's lopende vlootvernieuwingsprogramma en hun capaciteit zal een gelijke hoeveelheid capaciteit vervangen die het einde van de levensduur bereikt en de door Maersk beheerde vloot verlaat. Wanneer alle 19 schepen in bestelling worden ingezet en oudere schepen hebben vervangen, zullen ze een jaarlijkse CO2-uitstootbesparing van ongeveer 2,3 miljoen ton opleveren.