Het aantal ondernemers dat de Nederlandse transport- en logistieksector verlaat overtrof in de eerste drie kwartalen van het jaar de cijfers over heel 2023. Volgens cijfers van Troostwijk Auctions worden dit jaar naar verwachting de bedrijfsmiddelen van 48 failliete transportbedrijven geveild, een stijging van 60% ten opzichte van vorig jaar.
Naast de faillissementen hebben nog eens 20 ondernemers vrijwillig hun bedrijfsmiddelen geveild, bijvoorbeeld vanwege pensionering of gebrek aan toekomstperspectief. De verkochte assets vinden vaak hun weg naar Oost-Europa.
Mattijs Kuiper, Account Manager Transport & Logistics bij Troostwijk Auctions, verklaart de ontwikkelingen: "Tijdens de pandemie hebben bedrijven meer voorraad aangelegd om minder kwetsbaar te zijn en transporteurs hebben hun warehousing opgeschaald. Het is gebleken dat deze ontwikkeling niet blijvend is en een deel van de vraag is weggevallen. Daarnaast zorgt de toename van faillissementen in de retail voor verdere daling van orders."
De strengere milieuwetgeving in Nederland speelt ook een rol bij de uitstroom. "Nederlandse ondernemers moeten hun wagenpark verduurzamen, wat vooral voor middelgrote bedrijven een lastige opgave is," aldus Kuiper. Hij signaleert dat veel dieselvoertuigen worden verkocht aan Oost-Europese landen, waar de regelgeving minder streng is.
Roemenië is een belangrijke afzetmarkt geworden, mede door nearshoring en verschuivende transportroutes sinds de oorlog in Oekraïne. Na België komen de meeste bieders op het veilingplatform uit Roemenië, gevolgd door Duitsland.
31 oktober 2024 om 08:02 Laatst gewijzigd: 31 oktober 2024 om 13:572 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.