Veel Amazon verkopers vrezen dat ze gedwongen zullen worden hun prijzen te verlagen om een berg onverkochte voorraad weg te krijgen. Een groot contrast in vergelijking met de voorgaande twee jaar, toen verkopers worstelden om genoeg producten in de Amazon warenhuizen te krijgen.

Verkopers van amazon.com zetten zich schrap voor een somber vakantieseizoen nu door inflatie geplaagde consumenten hun uitgaven beperken.

Veel handelaars, die meer dan de helft van de goederen op Amazons webwinkel verkopen, vrezen dat ze gedwongen zullen worden hun prijzen te verlagen om een berg onverkochte voorraad kwijt te raken. Het is een groot contrast in vergelijking met de voorgaande twee jaar, toen verkopers hun uiterste best deden om genoeg producten in de Amazon pakhuizen te krijgen om aan de door pandemieën aangewakkerde vraag te voldoen, terwijl langdurige tekorten hen in staat stelden de prijzen op te krikken.

$1 biljoen in online verkoop in 2022

Dit jaar zal de online verkoop in de V.S. met slechts 9,4% stijgen tot $1 biljoen. Dat zou de eerste keer zijn dat de groei in de single digits is gezakt, zo stelt het Amerikaanse Insider Intelligence, dat in juni zijn eerdere jaarlijkse prognose verlaagde. De uitgaven aan Amazon zullen $400 miljard bedragen, een stijging van 9% en trager dan de totale industrie, zegt het onderzoeksbureau.

"Consumenten lijken momenteel niet veel uit te geven aan iets anders dan de eerste levensbehoeften, zodat verkopers kortingen en kortingsbonnen en agressieve marketing moeten aanbieden, wat duur kan zijn," zei Lesley Hensell, mede-oprichter van het Amerikaanse Riverbend Consulting, dat verkopers op Amazon adviseert. "Het vierde kwartaal ziet er dit jaar scary uit."