Uber Technologies, Inc. en Delivery Hero SE hebben een overeenkomst bereikt waarin Uber de bezorgdienst foodpanda van Delivery Hero in Taiwan zal overnemen voor 950 miljoen dollar in contanten. De overname wordt naar verwachting in de eerste helft van 2025 afgerond, zodra er goedkeuring door de regelgevende instanties en andere gebruikelijke afsluitvoorwaarden is gegeven. Daarnaast hebben de bedrijven ook een overeenkomst gesloten, waarbij Uber voor 300 miljoen dollar aan nieuw uitgegeven gewone aandelen van Delivery Hero zal kopen.

Tot aan de afronding van de overname blijft Delivery Hero zich inzetten om foodpanda Taiwan op de gebruikelijke wijze te laten opereren, en de best mogelijke service aan zijn klanten en leveranciers te bieden. Na de afronding zullen de lokale consumenten, handelaren en bezorgpartners van foodpanda worden overgezet naar Uber Eats.

Dankzij zijn bestaande aanwezigheid in Taiwan, is Uber goed gepositioneerd om voort te bouwen op de significante lokale operaties die Delivery Hero en foodpanda in de afgelopen jaren hebben ontwikkeld, en verder te investeren in een verbeterde ervaring voor consumenten, handelaren en bezorgpartners.

Niklas Östberg, CEO en medeoprichter van Delivery Hero, zei: "De kracht van onze Taiwanese onderneming is te danken aan het harde werk van vele teams gedurende de afgelopen acht jaar. Om een wereldleidende service op te bouwen, zijn we tot de conclusie gekomen dat we onze middelen moeten richten op andere delen van onze wereldwijde aanwezigheid, waar we denken de grootste impact te kunnen hebben voor klanten, leveranciers en bezorgers. Deze deal biedt foodpanda een veelbelovende toekomst in Taiwan en we wensen Uber veel succes met haar volgende hoofdstuk."

Door de overname versterkt Uber haar positie in Taiwan, waar het met name goed vertegenwoordigd was in noordelijk Taiwan en grote stedelijke centra. Foodpanda is met name sterk aanwezig in zuidelijk Taiwan en kleinere steden. 

Pierre-Dimitri Gore-Coty, Senior Vice President Delivery bij Uber, zei over de overname: "Door onze verschillende klantenbestanden, handelaren en geografische footprints samen te brengen, kunnen we meer keuze en de beste prijzen bieden voor consumenten, sterkere vraag voor restaurants, en meer verdienmogelijkheden voor bezorgpartners. Taiwan is een zeer competitieve markt, waar online bezorgplatforms vandaag de dag nog maar een klein deel van het bezorglandschap uitmaken. We zijn erg enthousiast over de mogelijkheden om nog meer gemak en waarde te leveren die deze transactie de komende jaren zou ontsluiten."

Als de overname voltooid is, zou deze deal een van de grootste internationale overnames ooit in Taiwan zijn, wanneer de chipindustrie niet wordt meegerekend. Met de overname laat Uber zien vertrouwen te hebben dat Taiwan een interessante optie is en blijft voor internationale bedrijven en investeerders.