TikTok heeft in de tweede helft van 2023 meer dan twee miljoen verkopers geblokkeerd en voorkomen dat 37 miljoen producten werden aangeboden op hun platform. Dit blijkt uit het eerste TikTok Safety Report, waarmee het bedrijf haar inspanningen benadrukt om TikTok Shop veilig te houden.

Naast het voorkomen dat miljoenen producten online zouden komen heeft TikTok ook 133.000 individuele producten verwijderd die al waren geplaatst. Daarnaast zijn de accounts van een miljoen verkopers gedeactiveerd wegens overtreding van het beleid.

De sociale mediagigant heeft ook streng opgetreden tegen contentmakers door de e-commercefunctionaliteiten van meer dan 500.000 gebruikers te verwijderen doordat zij zich niet hielden aan het beleid.

Jan Wilk, hoofd van de operaties bij TikTok Shop, verklaarde: "Terwijl we TikTok Shop uitbreiden naar nieuwe markten en onze gemeenschap laten groeien, zetten we ons in voor transparantie over onze inspanningen om het platform veilig te houden. We hebben fors geïnvesteerd in hulpmiddelen, technologie en personeel om een winkelervaring te creëren die mensen kunnen vertrouwen. We zullen ons beleid, onze processen en handhaving blijven ontwikkelen, zodat gebruikers veilig kunnen winkelen op TikTok Shop."