Hapag-Lloyd heeft “Live Position” geïntroduceerd voor het traceren van containers. Deze innovatie biedt klanten van begin tot eind inzage over de actuele locatie van hun zendingen. Hapag-Lloyd stelt dat het de eerste rederij is die op grote schaal gebruik maakt van IoT-technologie (Internet of Things) voor logistieke doeleinden. De containervervoerder heeft inmiddels al tweederde van haar droge container vloot voorzien van volgapparatuur en het aantal installaties zal komende maanden verder toenemen.

Maximilian Rothkopf, COO van Hapag-Lloyd, benadrukt het belang van deze vooruitgang: "Met Live Position verhogen we onze servicekwaliteit en maakt het makkelijk om zaken met ons te doen. Het verwijdert 'blinde vlekken' in de wereldwijde logistiek, waardoor real-time besluitvorming en risicobeperking voor onze klanten mogelijk is en zorgt voor een efficiënter beheer van onze container vloot."

Henrik Schilling, hoofd van Global Commercial Development, voegt toe: “Deelnemers aan onze succesvolle pilotfase hebben erkend dat we een van hun grootste zorgen weg te nemen. Nu willen we al onze klanten meenemen op deze reis om dit product verder te ontwikkelen. We werken momenteel aan het integreren van de trackingdata in de operationele systemen van de klanten via onze API. Een nieuwe functie zal zijn dat we de verwachte aankomsttijd (ETA) kunnen gaan voorspellen.”

De belangrijkste functies van “Live Position” omvatten een gebruiksvriendelijke interface en eenvoudige zoekfunctionaliteit op container, boekingsnummer of in partijen. De tool biedt klanten een snel overzicht van de huidige locatie van hun zending, zodat ze indien nodig real-time aanpassingen kunnen maken.