De bekende Nederlandse schoenenretailer Sacha, onderdeel van de Termeer Groep, heeft aangekondigd dat zij een aantal van haar fysieke winkels zal sluiten. Deze beslissing is onderdeel van een strategische verschuiving waarbij de focus meer naar online verkoop zal gaan, met ondersteuning van een beperkt aantal fysieke winkels.

Een woordvoerder van Sacha legde tegen FashionUnited uit dat deze verandering in strategie voortkomt uit de evolutie in het consumentengedrag en de economische uitdagingen binnen de retailsector. “We hebben te maken met aanzienlijke kostenstijgingen die het traditionele verdienmodel voor retail in het algemeen uitdagen. Daarnaast zien we dat onze Sacha-klant, vooral sinds de corona-pandemie, zich steeds meer online oriënteert en shopt.” Deze verschuiving naar online winkelen heeft Sacha doen besluiten om het roer om te gooien.

De exacte locaties van de winkels die zullen sluiten zijn nog niet bekendgemaakt, maar het personeel van deze winkels zal worden overgeplaatst naar andere merken binnen de Termeer Groep, zoals Sissy-Boy en Manfield.

Op dit moment heeft Sacha nog 32 winkels vermeld staan op haar website binnen de Benelux, met drie winkels in België en een in Luxemburg. Ondertussen worden er uitverkopen gepland om de huidige voorraad te reduceren.