Mercedes-Benz Trucks is er in geslaagd om een e-truck op te laden met een vermogen van 1.000 kilowatt. De geslaagde test maakte onderdeel uit van de implementatiefase van de nieuw gedefinieerde Megawatt Charging System (MCS) standaard.

Rainer Müller-Finkeldei, hoofd Product Engineering bij Mercedes-Benz Trucks, licht toe: “Onze ontwikkelaars hebben de MCS-standaard in korte tijd geïntegreerd in de e-truck, een opmerkelijke prestatie van engineering. Klanten die hoge eisen stellen aan actieradius en beschikbaarheid van voertuigen zullen in de toekomst in het bijzonder profiteren van megawatt-laden.”

Peter Ziegler, hoofd E-Charging Components bij Mercedes-Benz Trucks, voegt toe: “De succesvolle megawatt-laadtest met onze e-truck is een enorme stap vooruit. Hoewel in de industrie al gesproken wordt over MCS-laden bij meer dan 700 kilowatts, is het voor ons belangrijk dat klanten de eActros 600 volledig met 1.000 kilowatts kunnen opladen voor korte laadtijden en lange afstanden. We werken nu op volle snelheid om de MCS-technologie in onze eActros 600 productierijp te maken.”

De ontwikkeling richt zich nu verder op het testen van de communicatie-interface tussen voertuig en laadstation, zoals gedefinieerd in de MCS-standaardisatie, en het doorontwikkelen van prototypedelen naar productierijpheid. De lancering van de serieproductie van de eActros 600 is gepland voor eind 2024. Naast CCS-laden tot 400 kW zal de eActros 600 later ook megawatt-laden tot een volledige 1.000 kilowatts mogelijk maken, zodra dit beschikbaar is. Klanten kunnen een voorinstallatie hiervoor bestellen, en MCS-technologie zal achteraf in te bouwen zijn in deze modellen.