Een onderzoek van Descartes, wereldleider in het verenigen van logistiek-intensieve bedrijven in de handel, biedt inzicht in hoe bedrijven omgaan met de personeelsuitdagingen binnen de logistiek en supply chain.

De bevindingen van het onderzoek, getiteld "What Are Companies Doing to Survive the Supply Chain and Logistics Workforce Challenge?", tonen aan dat 54% van de leidinggevenden in de sector zich richt op het automatiseren van repetitieve taken die geen toegevoegde waarde bieden. Dit met als doel de productiviteit van werknemers te verhogen, ondanks aanzienlijke personeelstekorten.

De studie benadrukt de noodzaak voor technologische investeringen om tekorten aan te pakken en onthult dat bedrijven ook hun wervings- en retentiestrategieën aanpassen. Het meest veranderde aspect volgens het onderzoek is het aannemen van medewerkers (zoals magazijnmedewerkers en chauffeurs) en kenniswerkers (zoals planners en analisten), met 54% van de respondenten die dit gebied als het meest aangepaste benoemen.

Flexibele werktijden (35%) en het adopteren van de nieuwste technologieën (34%) worden gezien als de beste strategieën om werknemers aan te trekken. Voor het behouden van werknemers zijn on-the-job training en educatiecompensatie (35%), en hoger loon (34%) de meest effectieve strategieën.

Chris Jones, Executive Vice President Industry and Services bij Descartes, zei over de bevindingen: “Het personeelsprobleem is alomtegenwoordig, en de studie bevestigt dat de meeste supply chain- en logistieke organisaties wijzigingen hebben aangebracht in hun operationele, technologische, wervings- en retentiestrategieën om dit probleem aan te pakken. Gebaseerd op de resultaten van de studie, geloven we dat werkgevers moeten blijven investeren en evolueren om het meeste uit hun bestaande middelen te halen en zich moeten richten op meer dan alleen geld om een capabel personeelsbestand aan te trekken en te behouden.”