De Schwarz Group, het Duitse concern achter supermarktketens Lidl en Kaufland, zet fors in op de uitbreiding van hun e-commerce activiteiten met een investering van 200 miljoen euro. Dit kapitaal is bestemd voor de groei van Kaufland in twee nieuwe markten en voor het verbeteren van de omnichannel strategie van Lidl Digital.

Ondanks een omzetstijging van Lidl Digital, de gezamenlijke online tak van beide ketens, van 1,73 naar 1,94 miljard euro vorig jaar, namen de verliezen toe van 71 naar 219 miljoen euro. Voor het financiële jaar 2023/24, dat eindigt in februari, verwacht de groep slechts een matige omzetgroei en een lichte verbetering van de winstcijfers, zo bericht de Duitse vaksite Lebensmittel Zeitung.

De nieuwe CEO, Christian Härtnagel, ziet de noodzaak voor een structurele aanpak en streeft naar een betere integratie van de online activiteiten met de fysieke winkels om zo parallelle groei te stimuleren.

In lijn met deze strategie zal Kaufland deze zomer zijn marktplaats openstellen voor consumenten in Oostenrijk en Polen, waarbij opgemerkt wordt dat Kaufland reeds een stevige voet aan de grond heeft in Polen met meerdere fysieke winkels, maar nog niet aanwezig is in Oostenrijk.