MAN Truck & Bus wilt de ontwikkeling van chauffeurloos transport tussen logistieke knooppunten versnellen en hoopt zodoende het aantal vermoeidheidsongevallen te verminderen, het chauffeurstekort aan te pakken en transportprocessen efficiënter te maken. Het bedrijf heeft daarvoor een strategische samenwerking met de Amerikaanse specialist in geautomatiseerde rijsystemen, Plus, gesloten en ze intensiveren de ontwikkeling naar praktische logistieke toepassingen. Deze samenwerking is onderdeel van een breder partnership tussen MAN's moederbedrijf TRATON en Plus, gericht op het versnellen van autonoom rijden in de logistiek.

Lukas Walter, Hoofd Verkoop Truck bij MAN Truck & Bus SE, benadrukt het belang van partnerships met logistieke gebruikers, infrastructuurbeheerders en technologiespecialisten voor de ontwikkeling van autonome trucks. "Met Plus als partner, brengen we geautomatiseerde rijsystemen dichter bij de praktijk in hub-to-hub logistiek transport, met het doel autonome rijsystemen sneller in serieproductie te brengen," aldus Walter.

Shawn Kerrigan, COO en medeoprichter van Plus, ziet de samenwerking met MAN als een kans om veiligere, efficiëntere en duurzamere transportoplossingen te bieden. "Door onze gecombineerde expertise kunnen we de manier waarop vracht wordt vervoerd fundamenteel veranderen," stelt Kerrigan.

MAN heeft al ervaring opgedaan met autonoom rijden via diverse projecten, zoals de ontwikkeling en test van een chauffeurloze truck voor containerafhandeling in de haven van Hamburg en het ANITA-project gericht op de digitale integratie van een autonoom rijdende truck in het logistieke proces van containeroverslag. Met het huidige ATLAS-L4-project richt MAN zich op de ontwikkeling van een autonome truck voor snelwegtransport tussen logistieke hubs, in lijn met de Duitse wet op autonoom rijden uit 2021.