Zalando past zijn strategie aan om een leidend ecosysteem in de Europese mode- en lifestyle e-commerce te creëren. Door te focussen op zowel de B2C- als B2B-markt, beoogt Zalando intensievere relaties met klanten en partners op te bouwen en een groter marktaandeel te verwerven.

In B2C (business to consumer) richt Zalando zich op kwaliteit en diversificatie in lifestyle-aanbiedingen om het online shoppen voor klanten inspirerender en leuker te maken. In B2B (business to business) stelt Zalando zijn logistieke en softwarecapaciteiten beschikbaar voor merken en retailers, ongeacht of de transacties op het Zalando-platform plaatsvinden.

Met de aangepaste strategie hoopt Zalando komende jaren jaarlijks 5-10% te groeien in zowel GMV (gross merchandise value) als omzet, met een aangepaste EBIT-marge van 6-8% tegen 2028. "Onze ambitie is om terug te keren naar sterke groei," zei Robert Gentz, co-CEO van Zalando. "In B2C gaan we verder dan alleen transacties... In B2B zullen we de bedrijven van partners en handelaren van kracht voorzien."

Zalando introduceert ook een rapportage voor het B2B-segment in 2024 en ziet de recent gelanceerde ZEOS-business als een middel om de Europese mode- en lifestyle-industrie vorm te geven. "Deze verbeteringen stellen ons in staat om te investeren in de strategische prioriteiten van onze ecosysteemvisie," voegde CFO Dr. Sandra Dembeck toe.

Voor 2024 verwacht Zalando groei en een verhoogde winstgevendheid, met een omzet- en GMV-groei tot 5% vergeleken met het voorgaande jaar en een aangepaste EBIT tussen 380 miljoen euro en 450 miljoen euro. Afgelopen jaar kwam de aangepaste EBIT van Zalando uit op 349,9 miljoen euro uit. De winst bedroeg onderaan de streep 83 miljoen euro.