In Duitse steden strijden diverse online supermarkten om de gunst van de consument door supermarktboodschappen tot aan de voordeur te leveren. Uit een analyse van het Duitse vakblad WirtschaftWoche blijkt dat er aanzienlijke verschillen zijn in aanbod, levergebieden en prijzen. Met slechts 2,8% van de Duitse boodschappen worden online gekocht, terwijl dit ruim 12% in het Verenigd Koninkrijk is, ligt er volgens Duitse foodexperts een aanzienlijk groeipotentieel.

Te midden van marktconsolidatie en nieuwe toetreders, onderscheidt Picnic zich door een groeimodel dat zowel rendabel als expansief is, in tegenstelling tot concurrenten zoals Rewe en Knuspr. Picnic, oorspronkelijk uit Nederland, zet in op een model waarbij levering gratis is bij een minimumbestelling van 40 euro, terwijl Rewe een flexibel leveringsschema biedt met kosten die variëren, en Knuspr belooft leveringen binnen drie uur met variabele leveringskosten.

De recente overname van de voormalige Edeka-service Bringmeister door Knuspr en de strategische benadering van Flaschenpost, dat leveringen binnen 120 minuten belooft en direct inkoopt bij producenten, tonen de dynamische aard van de markt. Elk bedrijf zoekt naar onderscheidend vermogen, met Picnic en Rewe die hun diensten uitbreiden naar grotere steden en Knuspr die zijn positie versterkt door automatisering en directe inkoop.