Honda overweegt een aparte toeleveringsketen op te bouwen die zijn afhankelijkheid van China verkleint, meldde de Japans krant Sankei woensdag.

Veel grote Japanse bedrijven hebben uitgebreide hubs in China gebouwd, maar zagen de productie onlangs verstrikt raken door COVID-19-lockdowns. Er zijn ook steeds grotere zorgen over de gevolgen van de spanningen tussen de Verenigde Staten en China.

Bijna 40% van Honda's autoproductie vond in het laatste boekjaar in China plaats.

Honda zou zijn bevoorradingsketen in China blijven houden voor de binnenlandse markt in 's werelds op een na grootste economie en een aparte keten opbouwen voor markten buiten China.

Een woordvoerder van Honda zei dat het Sankei-bericht niet iets is dat door het bedrijf zelf is aangekondigd, maar gaf toe risico's van zijn bevoorradingsketen in het algemeen te herzien en af te dekken.

"De herziening van de toeleveringsketen uit China en het afdekken van risico's zijn elementen die overwogen moeten worden, maar het is niet helemaal hetzelfde als het minder afhankelijk worden," zei de woordvoerder.

De Japanse regering had eerder bedrijven stimulansen geboden om de productie naar Japan terug te brengen. Diverse analisten voorspelden toentertijd dat het moeilijk zou zijn voor Honda om plotseling weg te trekken van een markt waar het gestaag productie- en logistieke hubs had opgebouwd.