Modebedrijf Omoda heeft schoenenspecialist Van den Assem overgenomen. Met de overname wil de retailer haar horizon binnen de fashionmarkt verbreden en schaalvoordeel met haar eigen distributiecentrum en technologie behalen.

Jan Baan, CEO van Omoda, benadrukt de betekenis van deze stap: “Dit is een fantastische stap in onze bijna 150 jaar lange historie als familiebedrijf en een die helemaal in lijn ligt met onze strategie.” Omoda's recente investeringen in een geavanceerd distributiecentrum, technologie en een unieke online shopping ervaring vormen de basis voor schaalvergroting en toekomstig succes. “En het vergroten van die schaal is in onze optiek essentieel om gezond te blijven opereren in deze tijd en bestaansrecht te hebben in de toekomst", aldus Baan.

De complementaire positionering van Van den Assem ten opzichte van Omoda wordt als cruciaal gezien voor het slagen van deze overname, waarbij Van den Assem zich met name richt op het hoge segment schoenen en Omoda daar net onder. “Bij Van den Assem zit jarenlange ambacht en neus voor hoogwaardige kwaliteit in het DNA, al sinds 1910. Hoe uniek is het dat wij vanuit Omoda diezelfde passie sinds 1875 nastreven en beide bedrijven op deze manier samen verder de toekomst ingaan?”, vraagt Baan zich hardop af.

Berry en Leo van den Assem zien in de overname een grote kans voor groei en ontwikkeling. “Wij hebben altijd veel respect gevoeld vanuit Omoda, voor datgene wat in de afgelopen generaties Van den Assem is opgebouwd,” verklaart Berry. Beide heren blijven betrokken bij het bedrijf om de unieke klantbeleving en het DNA van Van den Assem te waarborgen.

Onder de vleugels van Omoda ziet Jan Baan veelbelovende kansen voor zowel Omoda als Van den Assem. “Met alle learnings van de succesvolle toevoeging van kleding aan de collectie van Omoda twee jaar geleden, zien wij veel kansen om de Van den Assem-ervaring ook verder te verrijken,” aldus Baan.

De komende maanden staan in het teken van de integratie van beide bedrijven, met een geplande afronding in mei 2024. Van den Assem blijft bestaan als merk en in haar huidige positionering. Omoda liet weten in het merk te zullen blijven investeren.