DHL Group heeft een bestelling geplaatst voor 178 nieuwe IVECO S-Way CNG-trucks voor haar Post & Parcel divisie in Duitsland. Deze uitbreiding brengt het totaal op meer dan 450 CNG-voertuigen, waarmee DHL de CO2-uitstoot van haar wegtransport terugdringt.

De IVECO S-Way CNG trucks worden aangedreven door bio-CNG en zullen voornamelijk worden ingezet voor inter-hub transport tussen DHL parcel centra, klantophalingen en stedelijke leveringen. "De Compressed Natural Gas-technologie is momenteel de meest volwassen op de markt, waardoor de infrastructuur verder ontwikkeld is en voertuigen gemakkelijker beschikbaar zijn in vergelijking met andere alternatieve aandrijfsystemen", zo verklaart DHL Group haar keuze.

De nieuwe vloot omvat 161 IVECO S-Way CNG trucks met een AD190S34/P CNG box body voor kortere afstanden en dagtrips, en 17 voertuigen met een AS260S46Y/FS CM CNG wissellaadbakchassis voor inter-hub transport. De trucks zijn uitgerust met CNG-motoren die voldoen aan de Euro VI-norm en bieden een bereik tot 1000 km, afhankelijk van het model.

Bio-CNG, gewonnen uit afval- en restmaterialen, stelt DHL in staat de CO2-uitstoot met maximaal 95% te verminderen vergeleken met dieseltrucks. "Met bio-CNG kunnen we zelfs een negatieve koolstofvoetafdruk tot -120% bereiken als het afkomstig is van mest," voegt DHL toe.

Deze stilere werking van de IVECO bio-CNG-aangedreven trucks maakt ze bijzonder geschikt voor stedelijke toepassingen en nachtleveringen, wat niet alleen bijdraagt aan de vermindering van geluidsoverlast maar ook het comfort voor de chauffeur verhoogt. Met deze stap bevestigt DHL opnieuw haar toewijding aan duurzame logistieke oplossingen en de ambitie om een voorloper te zijn in de transitie naar een groenere toekomst.