FedEx Express Europe heeft zijn bezorgnetwerk in Londen uitgebreid nieuwe e-cargofietsen. Deze elektrisch ondersteunde vierwielers, ontwikkeld door Electric Assisted Vehicles, vervangen conventionele dieselbusjes en wordt naar schatting 22.000 kg CO2-uitstoot per jaar bespaard.

De e-cargofietsen zijn ontworpen om onder alle weersomstandigheden te functioneren, met speciaal voor cargo-operaties ontworpen wielen. Dankzij een chassis met minder bewegende onderdelen is ook het onderhoud eenvoudiger. De fietsen kunnen tot 170 kg over een afstand van 72 km vervoeren op één batterijlading, en kunnen opgeladen worden met een standaard 3-pin stekker, zonder dat er behoefte is aan een specifieke laadinfrastructuur in de stations.

Rob Peto, vice president operations UK van FedEx Express, licht toe: “Met deze nieuwste e-cargofietsen breiden we ons wagenpark van e-cargofietsen in Londen verder uit, waardoor we onze klanten op een efficiënte en meer milieubewuste manier kunnen bedienen. Naast de mogelijkheid om snellere routes door de stad te nemen, elimineert het gebruik van e-cargofietsen ook de uitstoot van voertuigen bij last-mile leveringen, wat ze een favoriete oplossing maakt in drukke of beperkte stedelijke gebieden.”

FedEx Express heeft momenteel in totaal 34 e-cargofietsen in gebruik in het Verenigd Koninkrijk, als aanvulling op zijn wagenpark in Groot-Londen, Glasgow, Cambridge, Huntington en Norwich.

In maart 2021 kondigde FedEx Express aan om zijn wereldwijde vloot van ophaal- en bezorgvoertuigen te willen. FedEx streeft ernaar dat in 2025 50% van de nieuw aangeschafte voertuigen elektrisch zal zijn, oplopend tot 100% van alle nieuwe voertuigbestellingen tegen 2030, met Londen als gastheer van de eerste elektrische voertuigen van FedEx Express UK vorig jaar.