Starship Technologies, het bedrijf dat de toekomst van bezorging vormgeeft met zijn robots op straten in de Verenigde Staten en Europa, heeft een nieuwe financieringsronde van $90 miljoen afgesloten bij Plural en Iconical. De financiering verhoogt het totale kapitaal dat sinds de oprichting in 2014 is opgehaald naar $230 miljoen, bedoeld om wereldwijd uit te breiden en in te spelen op de toenemende vraag naar thuisbezorging.

Sinds de lancering in 2014 rijden er bezorgrobots van Starship in verschillende steden in Europa en de Verenigde Staten. Starship stelt meer dan zes miljoen last-mile bezorgingen te hebben gedaan.

De robots van Starship zijn actief in 80 locaties wereldwijd, waaronder in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Denemarken, Estland en Finland en gebruiken minder energie dan menselijke bezorgers voor het leveren van maaltijden, boodschappen, gereedschap en zakelijke documenten.

De last-mile en on-demand bezorging, het meest kostbare en CO2-onvriendelijke deel in de toeleveringsketen, blijft een uitdaging voor logistieke bedrijven wereldwijd, terwijl de vraag naar snelle leveringen groeit. Starship probeert dit probleem op te lossen. 

Een Starship-robot kan 18 uur rijden op een volle lading, en de gemiddelde levering vereist evenveel energie als het koken van water voor één kopje thee. Sinds de lancering hebben de robots bijna 1,8 miljoen kg koolstofdioxide bespaard, zo stelt Starship.

Taavet Hinrikus, partner bij Plural, voegt toe: “Starship is wereldleider op het gebied van autonome technologie, gebouwd in Europa. De afgelopen 10 jaar heeft het team onvermoeibaar gewerkt aan het bouwen van de meest geavanceerde autonome logistieke technologie ter wereld, meer kilometers rijdend en meer leveringen makend dan enig ander bedrijf, terwijl de impact van last-mile en on-demand levering op de planeet wordt verminderd."

De nieuwe investeringsronde stelt Starship in staat om verder te innoveren in AI, technologie en draadloos opladen, terwijl het uitbreidt naar meer internationale markten, met name via zijn Delivery as a Service (DaaS)-product, waarmee Starship-robots geïntegreerd worden in de bezorginfrastructuur van zijn klanten.