De Turkse modegigant Trendyol, eigendom van de Chinese Alibaba Group, plant zijn intrede in de Tsjechische e-commercemarkt in het eerste kwartaal van 2024. Dit maakt deel uit van een grotere strategie om uit te breiden over heel Europa, met plannen voor lanceringen in Slowakije, Polen en Bulgarije in de komende maanden.

De CEO van Trendyol Group, Erdem Inan, verklaarde onlangs tijdens een conferentie in Azerbeidzjan dat het bedrijf mikt op "meer dan 4 miljoen bestellingen" en ongeveer 2 miljoen Oost-Europese klanten wil bereiken tegen het einde van dit jaar. Trendyol is opgericht in 2010 en wordt gewaardeerd op $ 16,5 miljard en verkoopt met name fast-fashion en zag de omzet afgelopen jaar groeien met 47%.

Het bedrijf heeft al ervaring opgedaan op de Tsjechische markt door producten te verkopen via webshops zoals Zoot, Zalando en About You. Via de huidige Engelstalige site kunnen klanten goederen laten leveren in Tsjechië.

Milan Polák, voormalig directeur van Zoot, noemde het aanbod van Trendyol als "klassieke fast fashion, goedkoop en betaalbaar. Het is niet erg goed voor de planeet, maar de klant moet zelf beslissen."

Met de recente lancering van webshops door commerciële giganten zoals het Poolse Allegro en Duitse Kaufland, wordt de markt in Tsjechië verder verzadigd.