Jumbo Food Groep heeft het jaar 2023 afgesloten met een omzetstijging van 7,3%, wat neerkomt op een totaal van € 11,02 miljard. Dit resultaat overtreft de historische grens van € 10 miljard die in 2022 voor het eerst werd bereikt. De groei bleef echter wel achter bij de gemiddelde marktgroei in de Nederlandse supermarktbranche, die 7,6% bedroeg. Jumbo blijft een belangrijke speler op de markt met een aandeel van ruim 21%.

De nieuwe CEO van Jumbo, Ton van Veen, wilt terugkeren naar de kernwaarden van de formule, een strategie die is gebaseerd op de masterplannen van oprichter Karel van Eerd. "Onder de noemer ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ keren we terug naar onze basis," aldus Van Veen. De focus ligt op volle, prettige winkels met een ruim, vers en verantwoord assortiment tegen lage prijzen en op medewerkers met passie voor de klant.

Hoewel het bedrijfsresultaat in het afgelopen boekjaar onder druk stond door onder meer stijgende inkoopprijzen en operationele kosten, verwacht Van Veen dat de schaalvoordelen vanaf 2024 een positieve invloed zullen hebben op de winstgevendheid. Innovatieve stappen, zoals Jumbo Retail Media en het verwaarden van klantdata, worden gezien als belangrijke middelen om het bedrijfsresultaat te verbeteren.

Op het gebied van e-commerce zag Jumbo in 2023 een groei van 8% tot € 722 miljoen in de online boodschappenbezorging. De combinatie van fysieke winkelbezoeken en digitale aankopen biedt mogelijkheden voor toekomstige winstgroei, vooral gezien de loyaliteit en hogere uitgaven van deze klantengroep.

Tevens werd in 2023 gewerkt aan de bouw en inrichting van een nieuw gemechaniseerd centraal distributiecentrum in Nieuwegein. Dit centrum zal in het voorjaar van 2024 in gebruik worden genomen voor de distributie van verse producten. Hiermee kunnen de regionale distributiecentra zich meer focussen op 'ultraverse' producten, wat moet leiden tot een nog snellere en versere levering aan de winkels.