Ondanks de inzet van een maritieme taskforce onder aanvoering van de Verenigde Staten, blijft de Duitse rederij Hapag-Lloyd de Rode Zee vermijden en kiest voor de langere route via Kaap de Goede Hoop. Dit vanwege de voortdurende dreiging van aanvallen door Houthi-rebellen uit Jemen op vrachtschepen.

De aanvallen van Houthi-rebellen op vrachtschepen, vaak als vergelding voor Israëlische bombardementen in de Gazastrook, hebben grote scheepvaartconcerns ertoe bewogen deze route te vermijden. Maersk gaf eerder deze week aan dat de oprichting van de taskforce "zeer welkom nieuws voor de hele industrie" was, maar erkende ook dat "het algehele risico in het gebied niet afgenomen" is.

Het Deense scheepvaartconcern Maersk heeft recent laten weten dat het overweegt de scheepvaart door deze cruciale vaarroute te hervatten, na de vorming van de taskforce. Hapag-Lloyd blijft echter vooralsnog voorzichtig en houdt vast aan de alternatieve route, wat een omweg van duizenden kilometers betekent.

Ondertussen bereiden andere scheepvaartsbedrijven Maersk en de Franse containervervoerder CMA CGM zich voor om meer schepen door de Rode Zee te laten varen, in reactie op de vorming van de taskforce.